خانه / آموزش #C / درس اول – Hello World

درس اول – Hello World

قبل از مطالعه بلوک های ساختاری زبان برنامه نویسی #C ، به یکی از ساده ترین برنامه های #C نگاهی خواهیم انداخت تا بتوانیم از آن به عنوان یک مرجع در فصل های آینده استفاده کنیم.

 ایجاد برنامه Hello World

 یک برنامه #C شامل بخش های زیر است :

  • اعلام فضای نام یا namespace declaration
  • کلاس یا class
  • روش کلاس بندی
  • ویژگی های کلاس
  • یک تابع اصلی MAIN method
  • دستورات و عبارات statements and expressions
  • کامنت ها و نظرات comments

 اجازه دهید به یک کد ساده که جمله ”Hello World“را چاپ می کند، نگاهی بیاندازیم.

وقتی این کد کامپیل و اجرا شود نتیجه به شکل زیر خواهد بود:

اجازه دهید به بخش های مختلف برنامه داده شده نگاهی بیاندازیم:

  • خط اول برنامه  Using System؛ – کلمه کلیدی using برای وارد کردن System namespace در برنامه است.  یک برنامه معمولا دارای چندین using می باشد.
  • خط بعدی دارای اعلامیه Namespace نام است. یک namespace مجموعه ای از  classها است. در namespace نیزHelloWorldApplication شامل کلاس  HelloWorld است.
  • خط بعدی دارای یک اعلام کلاس (class) می باشد. کلاس HelloWorld شامل تعاریف داده و متد هایی که شما در برنامه استفاده می کنید، می باشد. کلاسها معمولا شامل چندین متد هستند. متد ها رفتار کلاس را تعریف می کنند. با این حال، کلاس HelloWorld تنها یک متد به نام  main دارد.
  • خط بعدی متد main را تعیین می کند، که نقطه ورود همه برنامه های #C است. متد main عمل کلاس را بعد از اجرا شدن، مشخص می کند.
  • خط بعدی /*…*/ توسط کامپایلر نادیده گرفته شده و برای قرار دادن نظرات و کامنت قرار داده شده است.
  • متد main رفتار خود را با عبارت Console.WriteLine (“Hello World”) مشخص می کند؛

 WriteLine یک متد از کلاس Console تعریف شده در namespace system  است.  این اعلامیه باعث می شود تا پیام “Hello، World!”  بر روی صفحه نمایش داده شود.

  • آخرین خط ؛()Console.ReadKey  برای کاربران VS.NET است.  این خط باعث می شود که هنگام استفاده از ویژوال استودیو، برنامه منتظر کلیک کردن کاربر بماند و بلافاصله بسته نشود.

نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • C# حساس به حروف است case sensitive
  •  تمام اظهارات و دستورات باید با یک (؛) به پایان برسد.
  •  اجرای برنامه از متد main شروع می شود.
  •  بر خلاف جاوا، نام فایل برنامه می تواند از نام کلاس متفاوت باشد.

کامپایل و اجرای برنامه

اگر از Visual Studio.Net برای کامپایل کردن و اجرای برنامه های#C استفاده می کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. باز کردن ویژوال استودیو
  • در نوار منو File -> New -> Project را انتخاب کنید.
  • #Visual C  را از  template انتخاب و سپس ویندوز را انتخاب کنید.
  • برنامه کنسول را انتخاب کنید
  • یک نام برای پروژه خود را تعیین کنید و دکمه OK را کلیک کنید.
  •  این یک پروژه جدید در Solution Explorer ایجاد می کند.
  •  کد را در ویرایشگر کدcode editor بنویسید.
  •  روی دکمه اجرا کلیک کنید یا کلید F5 را برای اجرای پروژه فشار دهید.  پنجره Command Prompt ظاهر می شود که حاوی خط Hello World است.
  • شما می توانید برنامه #C را به جای ویژوال استودیو IDE با استفاده از خط فرمان کامپایل کنید
  •  یک ویرایشگر متن text editor  را باز کنید و کد ذکر شده را اضافه کنید.
  •  فایل را helloworld.cs ذخیره کنید
  •  ابزار Command Prompt را باز کنید و به پوشه ای که فایل را در آن ذخیره کرده اید بروید.
  •   csc helloworld.csرا تایپ کنید و برای کامپایل کردن کد خود enter را فشار دهید.
  •  اگر خطابی در کد شما وجود نداشته باشد، Command Prompt شما را به خط بعدی می برد و فایل executable helloworld.exe را ایجاد می کند.
  •  helloworld را تایپ کنید تا برنامه شما اجرا شود
  •  شما می توانید خروجی Hello World را روی صفحه نمایش ببینید.

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

کارشناس ارشد هوش تجاری در اتریش با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه تحلیل دیتا و تدریس SQL SERVER و Power BI

همچنین ببینید

درس دوم – syntax های پایه ای # C

# C یک زبان برنامه نویسی شی گرا است. در روش برنامه نویسی شی گرا، یک برنامه شامل اجزای مختلفی است که در عمل با یکدیگر تعامل می کنند. اقدامات و عملیاتی که یک جز ممکن است انجام دهد را متد یا method می نامند. اجزای هم نوع در یک کلاس یا Class قرار میگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *