خانه / آموزش Power BI / درس بیست و پنجم – نمودارهای پراکنده یا Scatter charts

درس بیست و پنجم – نمودارهای پراکنده یا Scatter charts

اگر میخواهید دو مقدار مختلف را باهم مقایسه کنید، مثل درآمد فروش و واحد فروش، visualization مشترک آنها، یک نمودار پراکنده یا Scatter charts است.

https://docs.microsoft.com/en-us/power-bi/guided-learning/includes/media/3-7-create-scatter-charts/3-7_1.png

برای ایجاد یک نمودار خالی، از Visualizations گزینه ی Scatter chart را انتخاب کنید. دو فیلدی را که می خواهید مقایسه کنید از Fields انتخاب کنید و در محور X و محور Y رها کنید. در این مرحله، احتمالاً Scatter chart شما فقط یک حباب کوچک در مرکز visual دارد؛ برای تعییت چگونگی نشان دادن داده های خود باید به بخش Details مقدار بدهید. مثلاً اگر فروش و درآمد را مقایسه می کنید، می توانید داده ها را بر اساس طبقه بندی یا تولید کننده یا ماه فروش آن ها تقسیم کنید.

اضافه کردن یک فیلد اضافی به Legend، با توجه به مقدار فیلدتان رنگ حباب ها را تعیین می کند. همچنین می توانید یک فیلد به Size اضافه کنید تا اندازه حباب را با توجه به آن مقدار تغییر دهید.

https://docs.microsoft.com/en-us/power-bi/guided-learning/includes/media/3-7-create-scatter-charts/3-7_2.png

Scatter charts گزینه های قالب بندی بسیاری نیز هستند، مثل ایجاد یک طرح کلی برای هر حباب رنگی و تغییر برچسب های فردی. همچنین می توانید رنگ داده های انواع دیگر نمودارها را نیز تغییر دهید.

https://docs.microsoft.com/en-us/power-bi/guided-learning/includes/media/3-7-create-scatter-charts/3-7_3.png

می توانید یک انیمیشن از تغییرات نمودار حبابی خود را در طول زمان با اضافه کردن یک فیلد مبتنی بر زمان به Play Axis  ایجاد کنید. برای دیدن رد مسیر حباب، در طول انیمیشن بر روی آن حباب کلیک کنید.

https://docs.microsoft.com/en-us/power-bi/guided-learning/includes/media/3-7-create-scatter-charts/3-7_4.png

 توجه

به خاطر داشته باشید، اگر فقط یک حباب را در scatter chart خود می بینید، به این دلیل است که Power BI داده های شما را به صورت پیش فرض جمع آوری کرده است. برای دیدن حباب های بیشتر باید یک دسته به قسمت Details در قسمت Visualizations  اضافه کنید.

منبع:

https://docs.microsoft.com/en-us/power-bi/guided-learning/visualizations?tutorial-step=7

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

کارشناس ارشد هوش تجاری در اتریش با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه تحلیل دیتا و تدریس SQL SERVER و Power BI

همچنین ببینید

درس پنجاه – معرفی Power BI Mobile

برای پیگیری داده ها زمانی که در حال حرکت هستید، می توانید از یکی از اپلیکیشن لمسی موبایل Power BI برای دستگاه های اندروید، iOS و یا ویندوز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *